Σχήμα σανίδας
Οπως ολα τα πλεούμενα ετσι και οι σανίδες Sup θεωρούνται σκάφη και χωρίζονται σε δύο κατηγορίες με βάση τη γάστρα τους (hull) ή αλλιώς την κοιλιά ή το κύτος τους.
Οι πρώτες σανίδες είναι αυτές με γάστρα τύπουπλαναρίσματος (planinghull) και οι δεύτερες με γάστρα τύπου εκτοπίσματος (displacementhull), όροι που αν ασχολείστε με φουσκωτά σκάφη θα τους έχετε χιλιοακόυσει.
Τις ονόμασαν ετσι επειδή οι πρώτες στις μεγάλες ταχύτητες ανασηκώνουν την πλώρη τους και καβαλάνε το νερό δηλ. πλανάρουν, ενώ οι δεύτερες σε όποια ταχύτητα και να πλέουν εκτοπίζουν το νερό με το V σχήμα τους.
Σκάφη εκτοπίσματος είναι τα μεγάλα πλοία και τα σκάφη αναψυχής ενώ πλαναρίσματος είναι τα jetski και τα μικρά ταχύπλοα.
Τύπoυ πλαναρίσματος – Planinghull
Αυτές οι σανίδες μοιάζουν πολύ με surfboards,είναι πιο αργές σε χαμηλές ταχύτητες, αλλά όταν πλανάρουν σε μεγάλες ταχύτητες σηκώνουν το εμπρός τμήμα πάνω από το νερό και μειώνουν την τριβή τους.
Αυτό βοηθάει και να υπερπηδούν το κύμα όταν πλέουν αντίθετα (upwind) ή και με τη φορά του (downwind). Οταν όμως το νερό είναι τελείως ίσιο π.χ. flatwaterή λίμνη υπάρχει η αίσθηση της τριβής γιατί η μεγάλη επιφάνεια της πλώρης “σπρώχνει” το νερό. Επίσης επειδή η πλώρη τους είναι στρογγυλεμένη οι σανίδες αυτές στρίβουν πιο εύκολα.
Τα πλαινά τους, (ρέλια), είναι χαμηλά και λεπτά και αυτό τις καθιστά ιδανικές για surfing, επιπλέον ο αναβάτης έχει πιο χαμηλά το κέντρο βάρους και ακόμα και απο μια displacementίδιου πλάτους είναι πιο σταθερές. Είναι οι πλειψηφία των σανίδων και βγαίνουν συνήθως μέχρι 12?, 12’5? μήκος.
Τύπου εκτοπίσματος – Displacementhull
Είναι οι σανίδες τύπου καγιακ. Με την απότομη πλώρη τους διεισδύουν ομαλά στο νερό και το εκτοπίζουν ελαχιστοποιόντας την τριβή στις μικρές ταχύτητες. Στο κύμα αυτές οι σανίδες δεν σηκώνουν το μπροστινό τμήμα τους απλά εισχωρούν στο κύμα και γι’ αυτό υστερούν των planinghull.
Είναι όμως πιο γρήγορες και συνήθως πιο στενές και υπερτερούν στο flatwaterαπο τις planing αντίστοιχου μήκους. Λόγω του Vσχήματος που έχουν μπορουν να κρατάνε ευθεία πορεία για μεγαλύτερο διάστημα χωρίς να αλλάξετε χέρι στη κουπιά και αυτό τις κάνει ιδανικές για touring, racingκαι κάλυψη μεγαλύτερων αποστάσεων.
Υπάρχουν βέβαια και οι σανίδες που συνδιάζουν χαρακτηριστικά και των δύο.
Χαρακτηριστικά
Οι σανίδες στην αγορά συνοδεόνται από τέσσερα χαρακτηριστικά
- Μήκος: Οσο πιο μακρυά είναι η σανίδα τόσο μεγαλύτερη ολίσθηση στην κάθε κουπιά, αρα βοηθάει στην ταχύτητα, είναι πιο αποτελεσματική σε έναν αγώνα και πιο ξεκούραστη για την κάλυψη μακρυνών αποστάσεων.Οι πιο καντές σανίδες όμως είναι πιο εύκολες στο να στρίψουν, στο κουβάλημα, στην διαχείρηση και στην αποθήκευση και είναι συνήθως φθηνότερες.Οπότε οι μακρυές σανίδες άνω των 11? χρησιμοποιούνται κυρίως για flatwater, cruising, touring και racing Sup και οι πιο κοντές από 10.5? και κάτω για Surfing και Windsurfing.
- Πλάτος: Το πλάτος μεταφράζεται σε σταθερότητα και σας βοηθάει στα πρώτα βήματα στο StandUpPaddle. Οι πλατιές σανίδες 30? – 36? είναι πιο διασκεδαστικές γιατί μπορείτε να ανεβάσετε πάνω το παιδί σας ή το σκύλο σας! Οι πιο στενές σανίδες 23?- 29? έχουν μικρότερη τριβή και επιτρέπουν στον αναβάτη να κάνει τη κουπιά πιο κοντά στο κέντρο της σανίδας πράγμα που σημαίνει περισσότερες κουπιές στην ίδια πλευρά αρα μεγαλύτερη αποδοτικότητα.
- Πάχος:
Το πάχος ρυθμίζει το κέντρο βάρος του αναβάτη, οσο πιο χαμηλό είναι αυτό τοσο πιο σταθερή νιώθει τη σανίδα. Φυσικά το πάχος δεν είναι ιδιο σε ολο το μήκος της σανίδας. - Ογκος: Αν πολαπλασιάσετε τα παραπάνω σας δίνουν τον όγκο, το χώρο δηλαδή που καταλαμβάνει η σανίδα. Οσο μεγαλύτερος ο όγκος τοσο περισσότερο εξω απ΄ το νερό επιπλέει η σανίδα, αρα λιγότερη τριβή και πιο εύκολη κουπιά. Το αντίτιμο εδώ είναι η κατευθυντικότητα, οι ογκώδες σανίδες στρίβουν και δυσκολότερα, γι’ αυτό πάνω από 200 λίτρα μόνο στο touringκαι στους αγώνες και όχι στο Surfing.
Αλλα χαρακτηριστικά είναι:
Kλίση – Rocker
Οσο μεγαλύτερη η κλίση της σανίδας τοσο πιο πολύ μοιάζει με μπανάνα. Η κλίση στη πλώρη, noserocker, απορροφάει τα μικρά κύματα και είναι αυτή που θα σας κρατήσει πάνω στη σανίδα οταν κατεβαίνεται ενα απότομο κύμα και δε θα καρφώσει στο νερό. Oσο πιο μεγάλη η κλίση της πλώρης και πιο σηκωμένη η μύτη της, τοσο πιο φιλική στο supsurf, στο upwind και στο downwind είναι, αλλά εχει μεγαλύτερη αντίσταση λόγω επιφάνειας, οπότε οσο μικρότερη κλίση τοσο καλύτερη ολίσθηση, γι’ αυτό στο flatwater η κλίση πρέπει να είναι η ελάχιστη δυνατή. Η κλίση της πρύμνης παλι παίζει ρόλο μόνο στο Surfing και οσο πιο σηκωμένη είναι τοσο πιο εύκολο είναι το carving στο κύμα, το να γύρετε δηλαδή το σώμα σας καθώς παίρνετε το κύμα για να στρίψετε.
Πλώρη – Nose: Η “μύτη” του σκάφους, το πρώτο σημείο που έρχεται σε επαφή με το νερό σε κάθε κίνηση της σανίδας. Το πλάτος γενικά αποτελεί σταθερότητα οπότε οσο πιο φαρδιά η πλώρη τοσο πιο σταθερή είναι στο κύμα και ιδανική για noseriding. Ο μεγαλύτερος όγκος στην πλώρη μας βοηθάει στο να βγει η σανίδα πιο γρήγορα απ’ το κύμα, στο upwindκαι στο downwind.
Πρύμνη – Tail:
Ο γενικός κανόνας εδώ είναι οτι η ουρά του σκάφους οσο πιο φαρδιά είναι τοσο πιο σταθερή πάνω στο κύμα, ευνοεί τις μετατοπίσεις του βάρους που κάνετε στο surfκαι τις στροφές και συγχωρεί λάθος κινήσεις. Το V είναι ιδανικό σχήμα στην ουρά οταν πρόκειται αποκλειστικά για wave, όχι όμως και για downwind, όπου το κύμα έρχεται απο πίσω και η πρύμνη χρειάζεται να ναι πιο σταθερή.
Ρέλια – Rails: Τα ρέλια είναι τα πλαινά μέρη της σανίδας και επηρεάζουν τη πλευστότητα και τη ευκολία ελιγμών. Τα πιο παχιά ρέλια βοηθάνε στο πλανάρισμα και στο χειρισμό. Τα λεπτά στρογγυλά ρέλια βοηθάνε στο carving, είναι πιο εύκολο δηλαδή να μεταφέρετε το βάρος σας στη μια πλευρά της σανίδας για να στρίψει, γι αυτό οι wave σανίδες έχουν το μικρότερο όγκο στα πλαινα τους.
Καρίνα – Fin: Στο κάτω μέρος της σανίδας και προς την πλώρη βρίσκεται ο λόγος που η σανίδα πλέει σε ευθεία κατεύθυνση, η καρίνα.
Ποιά σανίδα χρειαζομαι;
Στην πραγματικότητα η απάντηση στην δύσκολη αυτή ερώτηση είναι πιο πολύπλοκη και βγαίνει απο το πως ακριβώς θέλετε να χρησιμοποιήσετε τον εξοπλισμό σας.
Κάθε νέα σανίδα που χρησιμοποιήτε κάθε φορά σας βοηθάει στο να καταλάβετε βαθύτερα σε τι χρησιμεύει το κάθε σχήμα, σε τι υπερτερεί και τι διαφορετικό προσφέρει.
Οι σανίδες χωρίζονται σε κάποιες βασικές κατηγορίες:
- All Around
- Touring – Flat Water
- Racing
- Surf – Wave
- Downwind
- Windsurf
- αυτές που συνδιάζουν κάποιες απ΄τις παραπάνω
Wave– Surf
Το SUP Surfing είναι κυρίως ο λόγος γέννησης του σπορ όπως το ξέρουμε μέχρι σήμερα. Οσο οι surfers έβλεπαν τους Supers να παίρνουν ολοένα και περισσότερα κύματα όλο και πιο εύκολα, τόσο άρχισαν να χρησιμοποιούν τα Stand Up Paddle boards και συχνότερα.
Πλέον πολλοί “παλαιοί” surfers έχουν γίνει αποκλειστικά Supers και η κατηγορία αυτή έιναι και η μεγαλύτερη του αθλήματος.
Μπορείς να διασκεδάζεις για ώρες ατελείωτες απλά παίζοντας με τα κύματα. Οσο μεγαλύτερα τόσο καλύτερα! Φυσικά στο κύμα χρειάζεται πολλή εξάσκηση για κάποιον χωρίς προηγούμενη εμπειρία. Μέσα σε μερικές μόνο ημέρες πρακτικής με μια σανίδα 30? οποιοσδήποτε θα μπορεί να παίξει σε ένα μικρό κυματάκι. Προτιμούμε φαρδύτερες σανίδες για βαρύτερους και ψηλότερους αναβάτες και στενότερες για πιο προχωρημένους. Το μήκος πάιζει από 9? έως και 12? για αρχάριους και από 7? έως 9? για prosurfers!
Οι μακρύτερες σανίδες φυσικά είναι και πιο σταθερές κατα μήκος. Μια σαίδα 32? πλάτους μπορεί να ικανοποίησει και τον πιο αμφίβολο για την ισορροπία του αναβάτη.
Οι πιο μακρυές σανίδες βοηθούν στη ταχύτητα και στο “πλανάρισμα” αλλά είναι δυσκολότερο να στρίψουν για να πιάσουν το κύμα τη κατάλληλη στιγμή. Οι πιο κοντές σανίδες είναι μεν πιο αργές αλλά στρίβουν πιο γρήγορα και ανταποκρίνονται ταχύτατα στην παραμικρή μετατόπιση του βάρους μας. Πιάνουν το κύμα πιο απότομα και έυκολα εκεί που οι πιο μακρυές μπορούν να βοηθηθούν απο΄τη ταχύτητά τους για να πιάσουν την ταχύτητα του κύματος.
Μια σανίδα 10?x34? είναι η καλύτερη επιλογή για ένα καλό ξεκίνημα για έναν Supsurfer. Μη ξεγελιέστε οτι επειδή μια τέτοια σανίδα είναι κατάλληλη για αρχαρίους δεν έχει καλές επιδόσεις στα “πόδια” ενός προχωρημένου..
Ο βασικός κανόνας εδώ είναι ότι η κατάλληλη σανίδα είναι η πιο κοντή σανίδα που μπορούμε να χειριστούμε. Οσο μεγαλύτερη εμπειρία αποκτούμε στο κύμα και στην κουπιά μας, τόσο πιο κοντή σανίδα μπορούμε να χρησιμοποιούμε.
Εάν τώρα το surfδεν είναι το μοναδικό κομμάτι του SUP για εμάς αλλά θέλουμε μια σανίδα που εκτός από το κύμα θα έχει μια πολύ καλή συμπεριφορά και στο flatτότε αυτή θα έχει μήκος από 9’5? έως 10’5? για μικρές αποστάσεις και έως 11’2? για μεγαλύτερες.
Αν έχουμε καλή ισορροπία και εμπειρία στο surf, τότε μια σανίδα μικρότερου πλάτους 27? – 28.5? σχήματος Vστην ουρά για πιο άμεση ανταπόκριση είναι ιδανική!
Για να πιάσω το κύμα χρειάζονται γρήγορες, κοντές κουπιές, επιτάχυνση που αποδίδεται από κουπιά μεγαλύτερου πλάτους 8.5? έως 9.5? και μεγαλύτερου εμβαδού για παραγωγή περισσότερου έργου σε λιγότερο χρόνο.
Touring– Flatwater
Για τελείως flatνερά οι cruisingσανίδες 12’6? που οι περισσότερες μεγάλες εταιρίες διαθέτουν, αλλά και ακόμα μακρύτερες 14? είναι πολύ ξεκούραστες και με αβίαστες και απαλές κινήσεις μπορείτε να κάνετε αρκετά μίλια ακόμα και να εξερευνήσετε ολόκληρα νησιά. Touringομως μπορεί να ‘ναι και στα ανοιχτά με κυματώδη θάλασσα. Η διαφορά έγκειται στο σχήμα της σανίδας που θα διαλέξω και όχι στο μέγεθος. Οσο μεγαλύτερη γωνία με το νερό κάνει η πλώρη τόσο πιο αποτελεσματική είναι η σανίδα στο κύμα, επίσης το σχήμα του ρόμβου βοηθάει στο να διεισδύει στο κύμα.
AllΑround
Οι σανίδες all-aroundείναι σχεδιασμένες για να αποδίδουν καλά σε όλες τις συνθήκες. Είναι “πολυεργαλεία” γι’αυτούς που θέλουν να τα κάνουν όλα και οι ιδανικές σανίδες για αρχάριους που θέλουν να δοκιμάσουν όλες τις πτυχές του StandUpμε μια μονο σανίδα! Υπάρχει μια τεράστια ποικιλία απο όλες τις εταιρίες που δίνουν μεγάλη προσοχή σε αυτόν τον τομέα με μεγέθη απο 9’8? έως 12’6? με μεγάλη σταθερότητα που μεταφράζεται δε πλάτος 30? και πάνω. Εχουν ικανοποιητική ολίσθηση στο flatαλλά θα σας βοηθήσουν και στα πρώτα σας παιχνίδια στα κύματα. Είναι η σανίδες για ολους εσάς που δεν αρκείστε σε ένα μονο τύπο SUPκαι θέλετε να διασκεδάσετε με κάθε δυνατό τρόπο!
Race
Αν αυτές οι σανίδες ήταν αυτοκίνητα τοτε σίγουρα δεν θα κυκλοφορούσαν στο δρόμο αλλά σε πίστες. Σχεδιασμένες για ενα και μοναδικό σκοπό την ταχύτητα, είναι στενές με χαμηλότερη ευστάθεια αποκλειστικά αγωνιστικές και δεν είναι κατάλληλες για αρχάριους. Οι περισσότερες της κατηγορίας είναι 12’6? και 14? με κάποιες να φτάνουν ακόμα και τα 17?, 18? πόδια. Το πλάτος αρχίζει από 28.5? και φτάνει εως 23? για τους πιο θαρραλέους! Ορισμένες μπορεί να είναι και 30? αλλά δεν προτιμούνται απο έμπειρους αναβάτες. Οποιος θέλει να συγκαταλέγεται στους γρηγορότερους Supersπρέπει να καβαλάει και απ’τις γρηγορότερες σανίδες γι’αυτό αυτή είναι μια κατηγορία που συνεχώς βελτιώνεται μηχανικά. Το μεγάλο στοίχημα εδώ είναι το σχήμα της γάστρας και της εισόδου (πλώρη) που συνήθως είναι τύπου εκτοπίσματος displacement.
Σε εναν αγώνα το κουπί επιβάλλεται να είναι το ελαφρύτερο δυνατό (ανθρακόνυμα, κεβλαρ) και το μέγεθος και η σκληρότητα εξαρτούνται απο τα κιλά και τις προτιμήσεις του αναβάτη. Οσο πιο σκληρό είναι και οσο πιο μεγάλη και πλατιά η λεπίδα του, τοσο πιο πολύ έργο παράγει η κάθε κουπιά, ΟΜΩΣ χρειάζεται μεγαλύτερη προσπάθεια από μέρος σας και είναι πιο κουραστική σε μεγάλης διάρκειας δοκιμασίες γι’αυτό οι περισσότεροι Supers επιλέγουν κουπιά πλάτους 8? με 8.5? ίντσες.
Windsurfing
To windsurfing είναι πολύ εύκολο να το μάθεις αν έχεις το σωστό εξοπλισμό.
Ακόμα και αν κατά τη διάρκεια αναζήτησης σανίδας δεν σας ενδιαφέρει η χρήση του SUP σαν windsurfing, θα σας συμβουλεύαμε η σανίδα που θα επιλέξετε να σας συνοδεύει στις επόμενες εξορμήσεις σας, να έχει δυνατότητα τοποθέτησης πανιού.
Ακόμα και αν δεν έχετε δοκιμάσει ποτέ ή δε σας εξιτάρει το windsurfing,(το κατανοούμε και το σεβόμαστε απόλυτα) οι δυνατότητες που έχετε φορώντας ένα πανί στη convertible σανίδα είναι ατελείωτες. Ταχύτητα, freeride, ακόμα πιο μακρυνές αποστάσεις, wave, ευκολότερο στρίψιμο longboard αλλά και μεταπωλητική αξία είναι μόνο κάποια απ τα θετικά μιας σανίδας με υποδοχή mastbase.
Lake– River
Στη λίμνη ή στο ποτάμι όλα παίζουν! Μια μακρυά σανίδα φυσικά υπερτερεί σε ταχύτητα αλλά και μια 9? είναι εξίσου αποτελεσματική και κουβαλιέται ευκολότερα στα δύσβατα μονοπάτια ως τις όχθες της.
Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε στο supers.gr
Ο παρακάτω πίνακας είναι ενδεικτικός και αφορά το ελάχιστο μέγεθος σανίδας που μπορείτε να καβαλήσετε βάση του βάρους σας.